El *Govern 🏦aprovarà aquest dimarts, 📅 dia 02/09/2025* , el *primer pressupost de carboni català* . S’emmarca dins del *PINECCAT30, el pla integrat d’energia i clima de Catalunya* , que s’encarregarà de regular la quantitat de CO₂ que s’emet.

2️⃣En conjunt, proposa ⬇️ *reduir un 31% les emissions contaminants* d’aquí al *2030* respecte a les que es van emetre el 1990, que és l’any de referència per fer aquest càlcul.

3️⃣El pla , que s’ha desenvolupat conjuntament amb un comitè d’experts, ha tingut en compte 🪙 *l’impacte en cada sector econòmic* i les referències acordades per al conjunt de la Unió Europea.

⏩ *La proposta del govern, s’haurà d’aprovar 🗳️ al Parlament 🏛️ . Si supera* aquest tràmit, es desenvoluparia en un *període de cinc anys, fins al 2030* .

 

Què es diu al pressupost?

✅El primer pressupost de carboni per a Catalunya estableix que el conjunt de sectors econòmics del país podran emetre, *com a màxim* , uns *161 milions de tones de CO₂* en els pròxims cinc anys.

✅Sembla molt, però és gairebé *un terç menys que el 1990* . Per aconseguir-ho, la Generalitat ha dissenyat un pla que fixa quantes tones podrà emetre cadascun d’aquests sectors. El pressupost de carboni vindria a ser, doncs, 📊 *el full de ruta per a la transició ecològica.*

✅Tot i que aquesta reducció del *31% dels gasos contaminants* és un objectiu *menys ambiciós del que proposen els experts* en canvi climàtic –⬇️ *està 11 punts per sota* –, supera de dos punts el que marquen les directrius europees.

*🚛Transport i 🏭indústria, els grans reptes*

▶️ La proposta planteja que sigui l’àmbit dels *residus* 🚮 *el que més redueixi* les emissions respecte al 1990, un *57%* . El seguiria⚡ *l’energia* (amb un *50%* ), els 🛒 *serveis* ( *45%* ) i la 🏭 *indústria* (amb un *33%* ).

▶️A 🚜 *l’agricultura* i la 🐷 *ramaderia* la reducció se situa en un *22%* i als 🚛 *transports* , que són a la cua, en un *19%* .

✔️La 🏦 *Consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque* , subratlla que és important reduir les emissions en transport i indústria, els dos sectors més contaminants.

✔️ *En l’àmbit dels 🚛transports, el 🏦govern aposta pel 🚆transport ferroviari  i pels 🚗vehicles elèctrics* , tant per a *ús privat com per al transport públic* . I això requereix continuar desplegant punts de recàrrega arreu del territori.

✔️En el sector de la indústria, la consellera ha admès que les *empreses estan fent “esforços”* per aplicar tecnologies respectuoses amb el medi ambient, com ara la captació de diòxid de carboni o les vinculades a l’autosuficiència energètica.

✔️En el cas de la indústria, la dificultat es concentra en el centenar d’empreses que emeten més CO₂: *cimenteres, siderúrgiques o químiques.*

✔️ *Cada cop han de pagar més per les emissions* i, per tant, miren de reduir-les, però n’hi ha que no les poden evitar i, per això, el govern apunta que d’aquí al 2030 hauran de trobar fórmules per *capturar almenys un milió de tones de CO₂* .

✔️Pel que fa a 🚜 *l’agricultura* i la 🐷 *ramaderia* , el pressupost preveu una r *educció d’un 22 % de les emissions, 11 punts menys del que recomanaven els experts* . En aquest cas, el govern *no veu viable que d’aquí al 2030 les granges* *petites i mitjanes* puguin adoptar les mesures que caldrien per reduir les emissions derivades de les dejeccions del bestiar.

 

Quins passos seguirà el pressupost?

Com dèiem, el 🖇️primer pressupost de carboni català ha de passar un 1️⃣ *primer tràmit al Parlament* , ja que la *llei del canvi climàtic estableix que ha de ser la 🏛️cambra* la que hi doni llum verda.